Wat zijn de verwachtingen in de woningmarkt in 2021?

Gepubliceerd op: 14-01-2021

Met dank aan Funda, die wonend Nederland in de gaten houdt, zijn er goede inzichten die een indicatie geven voor wat kopers en verkopers in 2021 van plan zijn.

  1. Groeiend optimisme over de woningmarkt --> Een steeds groter worden groep verwacht dat in 2021 de woningmarkt wat ontspant. Aangezien er nog steeds een enorme krapte is (meer vraag dan aanbod) is hier eigenlijk helemaal geen aanleiding voor.
  2. Kopers houden vast aan strategie --> De meeste woningzoekers (46%) gaan het nieuwe jaar in met dezelfde zoekstrategie als in 2020. Dit baart mij zorgen, want dat betekent dat veel kopers nog steeds vinden dat zij geen aankoopmakelaar nodig hebben (bleek uit eerder onderzoek). Vasthouden aan deze gedachte betekent in deze woningmarkt waarschijnlijk dat de groep van gefrustreerde woningzoekers steeds groter wordt.
  3. Starters tonen de meeste flexibiliteit --> Starters lijken het meest bereid om af te wijken van hun plan op zo hun kansen te vergroten. Zij zien het nut van een aankoopmakelaar, zijn zelfs bereid om in een andere regio te zoeken en tot slot passen zij hun woonwensen aan. Met die laatste heb ik de grootste moeite! Het doel mag niet zijn om een huis te kopen, maar een thuis waar zij in ieder geval een aantal jaren met veel plezier zullen wonen.
  4. Dorp wint verder aan populariteit --> Sinds de coronacrisis zijn steeds meer kopers op zoek naar meer leefruimte, zowel buiten als binnen. Deze behoefte is zo groot dat de interesse in verhuizen van stad naar dorp toeneemt.
  5. De druk van kopers en verkopers ligt op de eerste helft van 2021 --> De helft van de kopers en verkopers met concrete verhuisplannen zet hier begin 2021 druk op. Binnen het eerste half jaar van 2021 willen zij een woning hebben gekocht of verkocht. [bron: Funda]

Het is mijn doel om in 2021 zo veel mogelijk mensen te helpen bij het uitvoeren van hun verhuisplannen. Omdat iedere situatie anders is ontvangt iedere klant een aanbod op maat voor wat betreft de strategie als ook de kosten. Hiermee kom ik tegemoet aan de opmerking van veel klanten dat "een makelaar zo duur is". En dat klopt soms wanneer je alleen de kosten op een rijtje zet. Het grote verschil in mijn dienstverlening zit in de service die ik mijn klanten kan bieden:

  • 24/7 bereikbaar
  • één persoon die het volledige traject van A tot Z begeleidt
  • bij mij ben je geen huis, maar een klant! 
  • mijn tarief is gebaseerd op een maximale inzet van mijn kant om de beste (ver)koop tegen de beste voorwaarden te realiseren.